Frequently asked questions

Hoe werkt zijden bloemen verhuur?

Zoek jouw favoriete bloemen op onze webshop. Er zijn geen vaste pakketten en het minimum bestelbedrag is €100 (excl. verzendingskosten). Voeg de gewenste items toe aan je winkelmandje en doorloop het check-out proces. Op dit moment is je bestelling nog niet bevestigd of betaald. We bekijken jouw aanvraag zo snel mogelijk en bezorgen een vrijblijvende offerte via mail. Zodra je akkoord gaat, bezorgen we een voorschotfactuur voor 50% van het totale bestelbedrag. Zodra we het voorschot ontvangen hebben, zijn de bloemen definitief gereserveerd voor jouw datum. Twee weken voor je event ontvang je de eindfactuur. De bloemen arriveren ongeveer 3 dagen voor de eventdatum per post (UPS of Bpost). Je ontvangt een tracking code. De bloemen de eerstvolgende werkdag geretourneerd worden in de oorspronkelijke verpakking met behulp van het prepaid retourlabel.

Klik hier voor meer info.

Hoe kan ik gehuurde of aangekochte producten retourneren?

Gehuurde items

  • Zorg ervoor dat je alle bloemen voorzichtig terugplaatst in hun oorspronkelijke doos. Als de bloemen werden geleverd met schuimkussens, steek ze dan opnieuw in de schuim-kussens voor extra bescherming. Maak gebruik van ons papier- en plastic opvulmaterialen om de bloemen tijdens het verzenden goed te beschermen.
  • Plak het prepaid retourlabel boven op het oude verzendetiket.
  • Breng het pakket naar het dichtstbijzijnde postpunt voor retour. Vergeet zeker niet het verzendbewijs te vragen.

Gekochte items

Wij verkopen bruidsboeketten en corsages. De klant heeft het recht om op eigen kosten het product te retourneren binnen een termijn van twee weken na ontvangst, op voorwaarde dat het item in dezelfde conditie, niet gebruikt, én in de originele verpakking aan ons wordt terugbezorgd. De klant dient Florami op de hoogte te brengen dat een retour werd geïnitieerd. De klant draagt zelf de kosten voor de retour. Van zodra we je item in z'n originele staat hebben ontvangen, verifiëren we of we de retour kunnen accepteren. Eens geaccepteerd, storten we het totale aankoopbedrag van het item in kwestie terug. Verzendingskosten worden nooit terugbetaald. Het retouradres is: Eekhoornstraat 36, 9100 Sint-Niklaas, België.

Hoeveel bedragen de verzendingskosten?

De verzendingskosten van huuritems worden berekend wanneer je een online aanvraag indient. Het aantal items / volume alsook de bestemming spelen een rol in het berekenen van de kosten voor verzending en retour.

De verzendingskosten voor gehuurde producten (levering en retour) starten vanaf €20 voor een bestemming in België, en €25 voor Nederland.

Wat gebeurt er indien mijn bestelling niet op tijd wordt geleverd?

Bestellingen met een eventdatum in het weekend (zaterdag / zondag) worden ten laatste op maandag verzonden. De meeste pakketten arriveren op woensdag of donderdag. Florami behoudt het recht om een bestelling te verzenden tot 14 dagen voor de eventdatum in kwestie. De klant is verantwoordelijk voor het ontvangst nemen van de bestelling tijdens deze periode. Florami heeft tot nu toe elke bestelling op tijd geleverd. Florami kan niet verantwoordelijk gesteld worden indien de klant op eigen initiatief de bezorgdatum aanpast in samenspraak met de pakketleverancier.

Indien een bestelling niet werd geleverd op de dag vóór het event, dan zal Florami met spoed een nieuwe bestelling proberen te leveren (al dan niet per post). Florami zal in eerste instantie trachten de bloemen en decoratie uit de oorspronkelijke bestelling te verzenden. Indien de gewenste bloemen niet meer op voorraad zijn, dan kan de klant bloemen uit een andere collectie kiezen.

Waar en wanneer kan ik de bloemen zelf ophalen en terugbrengen?

Bloemen zelf ophalen (pick-up) en zelf terugbrengen (retour) kan enkel op afspraak. Afspraken zijn mogelijk op weekdagen tussen 8:00 en 18:30 (tenzij anders overeengekomen). Indien de klant kiest voor self pick-up, dan kan dit ten vroegste op donderdag indien het event in het weekend valt. Self retour dient ten laatste dinsdag te gebeuren.

Kan ik een bezoek brengen aan het atelier?

Heb je hulp nodig bij het kiezen van jouw zijden bloemen styling? Bekijk dan zeker onze webshop en Instagram voor extra inspiratie, en bestel eventueel een preview boeketjeWil je de collecties liever uitgebreid zien en vergelijken? Kom dan naar een van onze open atelier dagen!

Wat zijn de open atelier dagen?

Tijdens deze dagen bouwen we het atelier om tot showroom. Je kan zo goed als elk bloemstuk bekijken, aanraken, testen... Dit is ook het ideale moment om al jouw vragen te stellen. We helpen je graag verder zodat je volledig overtuigd bent van je keuze! 

Ons atelier is gevestigd in Europark-Oost 2 te Sint-Niklaas (België).

    Open atelier dagen 2024

    • Bezoeken niet mogelijk in april en mei
    • De agenda vanaf juni wordt binnenkort bekendgemaakt

    Hoe kan ik mij aanmelden?

    Bevestig hier je aanwezigheid op één van de open atelier dagen 👇


    Wanneer zijn jullie geopend?

    Je kan ons telefonisch bereiken van maandag tot vrijdag tussen 8:00 en 19:00. Het atelier is enkel toegankelijk op afspraak van maandag tot vrijdag tussen 8:00 en 18:30.

    Kunnen jullie voor de plaatsing van de bloemen op de locatie zorgen?

    Dit is mogelijk, en dan rekenen we een extra kost aan voor het transport en de installatie van de bloemen ter plaatse.

    Transportkosten

    Persoonlijke levering en ophaling (voor alle bestellingen) is mogelijk van maandag tot vrijdag aan een transportvergoeding van 0,85€ (inclusief BTW) per gereden kilometer vanuit Sint-Niklaas. Hou er rekening mee dat een levering en ophaling vier trajecten inhoudt. Leveringen en ophalingen in het weekend zijn mogelijk aan een meerprijs van 150€ (inclusief BTW) per dag, bovenop de transportvergoeding per gereden kilometer.

    Installatie service

    We kunnen de bloemen installeren op locatie aan een tarief van €60 per uur (inclusief BTW). Er wordt afgerekend per half uur met een minimum van 1 uur. De installatie fee wordt vooraf afgerekend op basis van het geschatte aantal uren ter plekke.

    Is er een minimum bestelbedrag?

    Het minimum bestelbedrag is €100 exclusief verzendingskosten.

    Kan ik nog wijzigingen doorvoeren aan mijn bestelling?

    Voorbeelden van mogelijke wijzigingen aan de bestelling:

    • aantallen aanpassen
    • producten wisselen, schrappen of toevoegen
    • collecties wisselen
    • kopen in plaats van huren

    Tot 8 weken voor het event: De klant kan kosteloos de hele bestelling annuleren. Het voorschot wordt volledig teruggestort. De klant kan, in overleg met Florami en in functie van de beschikbare voorraad, wijzigingen aanbrengen aan de bestelling.

    Tussen 8 en 2 weken voor het event: Het voorschot wordt niet teruggestort, maar de klant kan boven dit bedrag elke wijziging aanvragen die hij of zij wenst, in overleg met Florami en in functie van de beschikbare voorraad.

    Vanaf 2 weken voor het event: De eindfactuur werd opgemaakt en wijzigingen zijn niet meer mogelijk.

    Zijn aanpassingen of maatwerk mogelijk?

    Neen, wij bieden geen maatwerk aan voor particulieren. Ben je en event planner of professionele klant? Stuur ons dan een mail met jouw wensen. We bekijken graag of we iets voor jou kunnen betekenen.

    TIP: Het is wel mogelijk om eigen zijden of verse bloemen toe te voegen aan onze bloemstukken, op voorwaarde dat ze terug worden verwijderd vóór de retour.

    Hoe en wanneer kan ik betalen voor mijn bestelling?

    Nadat je een offerte hebt aangevraagd, bezorgen we je een voorstel ter goedkeuring. Zodra de offerte is goedgekeurd, ontvang je onmiddellijk een voorschotfactuur via mail. Je betaalt de factuur via bankoverschrijving. Zo'n twee weken voor je eventdatum ontvang je de eindfactuur per mail die je opnieuw kan betalen via overschrijving.

    Er is geen betaalterminal aanwezig in het atelier. Indien je onmiddellijk wenst af te rekenen in het atelier, dan kan dat tot een bedrag van €250 in contanten of via mobiel bankieren.

    Wat gebeurt er in geval van beschadigde of verloren items?

    De klant verbindt zich ertoe om 1) de huuritems niet bloot te stellen aan een open vlam / vuur, 2) de huuritems niet bloot te stellen aan langdurige regen / onweer, en 3) geen nalatigheid te vertonen ten opzichte van de huuritems.

    Alle producten moeten in hun oorspronkelijke staat en in hun oorspronkelijke verpakking
    geretourneerd worden (inclusief kartonnen dozen, beschermingsmaterialen...). Het is niet toegestaan om bloemen te verwijderen uit de gehuurde bloemstukken of boeketten los te maken. Bij retour worden de bloemstukken en decoratie-items gecontroleerd op schade. Normale gebruikssporen worden gedekt door Florami. Echter, indien één of meerdere (delen van) producten
    onherstelbaar beschadigd zijn, dient de klant een schadevergoeding te betalen gelijk aan 150% van de huurprijs van het product in kwestie.

    Bijvoorbeeld, indien men een bloemstuk huurt ter waarde van €20, dan bedraagt de schadevergoeding (bovenop de oorspronkelijke huurprijs) = €20 x 1,5 = €30.

    Wat gebeurt er indien ik de bloemen te laat retourneer?

    Indien de producten niet geretourneerd zijn op de afgesproken datum, dan zal Florami een boete van €30 per dag aanrekenen, tot de retour effectief heeft plaatsgevonden. Onder retour verstaan we: 1) afgiftebewijs ontvangen van postpunt, of 2) bloemen persoonlijk afleveren in het atelier na afspraak.

    Zijn de bloemen gemaakt van echte zijde?

    Artificiële kunstbloemen worden in de volksmond "zijden bloemen" genoemd. Het is echter niet zo dat elke kunstbloem echte zijde bevat. In plaats van echte zijde worden kunstbloemen gemaakt van synthetische materialen, zoals polyester, nylon, zijden satijn, organza, of een combinatie van deze materialen. Synthetische materialen zijn over het algemeen duurzamer dan echte zijde en kunnen beter bestand zijn tegen de tand des tijds. Ze zijn ook beter geschikt om te vormen en kleuren, waardoor fabrikanten een natuurgetrouwe kopie van verse bloemen kunnen creëren.

    Zijn de bloemen water- en vuurbestendig?

    Nee, onze bloemen zijn niet bestand tegen water. Hoewel onze premium zijden bloemen met uiterste zorg worden ontworpen om de schoonheid van echte bloemen na te bootsen, zijn ze niet bedoeld om in aanraking te komen met water. (Langdurige) blootstelling van onze zijden bloemen aan water kan leiden tot het uitlopen van de kleuren of waterschade veroorzaken, wat kan leiden tot een schadevergoeding.

    Vooral rood- of bordeaux-kleurige bloemen zijn gevoelig voor verkleuring wanneer ze in contact komen met water.

    De zijden bloemen mogen in geen geval in aanraking komen met vuur. Hierdoor kunnen de bloemen ernstig beschadigd geraken.

    Kan ik losse bloemen bestellen?

    Neen, voorlopig is het niet mogelijk om losse bloemstelen te huren of te kopen.

    Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact op via mail of telefoon 👇

    Interesse in bloemen huren?

    Bloemen kiezen om jouw feest aan te kleden was nog nooit zo makkelijk! Je kiest jouw favoriete bloemstukken op onze webshop. Wij bevestigen jouw aanvraag, en verzenden de bloemen ruim op voorhand naar je thuis.

    Ontdek onze collecties